Primul autobuz autonom electric din România a fost testat la Iaşi. Când ar putea circula pe străzile oraşului

A.C.
Sursa foto: pexels.com

Autobuzul fără șofer Karsan e-ATAK a fost prezentat publicului într-un eveniment organizat de Primăria Iași, dar funcționarea sa depinde de actualizarea legislației rutiere.

Iașul marchează o premieră națională în domeniul mobilității urbane: primul autobuz autonom electric a fost testat în trafic, în centrul orașului. Vehiculul nu poate fi introdus oficial în circulație până la modificarea legislației în vigoare.

Primul autobuz autonom electric din România a fost prezentat oficial la Iaşi, în cadrul unui eveniment organizat de Primărie şi Compania de Transport Public (CTP), în colaborare cu Anadolu Automobil Rom și producătorul turc Karsan Otomotiv.

Autobuzul, denumit Karsan Autonomous e-ATAK, este certificat la nivelul 4 de autonomie şi funcționează fără șofer în medii controlate. Acesta a fost testat deja în mai multe state din Europa și în SUA. La evenimentul de lansare, vehiculul s-a deplasat în mod autonom pe un traseu demonstrativ prin centrul orașului, pe ruta Casa Pelerinului – Piața Unirii – Bulevardul Ștefan cel Mare.

Potrivit producătorilor, e-ATAK are o lungime de aproximativ 8 metri, este complet electric, are o autonomie de până la 300 de kilometri și o capacitate de transport de până la 52 de persoane. Sistemele inteligente de la bord includ LiDAR, RADAR, GNSS, senzori GMSL, 11 camere video și sisteme de control și monitorizare la distanță.

Deşi autobuzul este gata să fie introdus în circulaţie, lipsa unei legislaţii adecvate blochează utilizarea acestuia pe scară largă. Primarul Mihai Chirica a explicat că România trebuie să actualizeze OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, pentru a permite circulaţia legală a vehiculelor autonome.

„Problema nu este de natură financiară, ci legislativă. Trebuie modificată ordonanţa astfel încât vehiculele fără şofer, omologate corespunzător, să poată circula legal”, a declarat edilul ieşean.

Oficialii locali susțin că astfel de soluții pot contribui semnificativ la dezvoltarea unui oraș inteligent și ecologic. Primăria Iaşi îşi reafirmă sprijinul pentru proiectele inovatoare din domeniul transportului public, incluzând autobuze electrice şi tramvaie moderne, achiziţionate în special prin fonduri europene.

„Costurile unui autobuz autonom sunt comparabile cu cele ale unui autobuz electric clasic. Mentenanța e redusă, iar lipsa necesarului de șofer în anumite intervale orare poate aduce economii importante”, a declarat Cristian Stoica, directorul CTP Iaşi.

În prezent, conducerea CTP şi municipalitatea explorează opţiuni pentru adaptarea infrastructurii şi a flotei, în speranţa că legislaţia naţională va ține pasul cu inovațiile tehnologice.

Lansarea autobuzului autonom electric Karsan la Iaşi demonstrează dorinţa autorităţilor de a moderniza transportul public şi de a transforma oraşul într-un exemplu de mobilitate urbană inteligentă. Rămâne de văzut cât de rapid va reuşi cadrul legislativ să se adapteze noilor realităţi.

Distribuie acest articol